Jste na sladké?

Většina z nás má dobrou vůli změnit své stravovací návyky. Důvody jsou většinou dva:

• začínající zdravotní problémy

• snaha změnit svůj vzhled a zbavit se pocitu únavy a vyčerpání

Jedním z prvních produktů, o jehož zbytečnosti v jídelníčku uvažujeme, je cukr. Sladíme a konzumujeme skrytý cukr prakticky celý život a jsme na něj zvyklí. Když se rozhodneme ho z jídelníčku vyřadit, nebývá to snadné. Někde ho můžeme nahradit medem, ale třeba do kávy med asi nikdo nedává a zvykat si na kávu bez cukru může být pro někoho dost stresující a hořkou kávu si prostě nevychutná.

kafe2

Určitou variantou jsou umělá sladidla, ale o jejich účincích na lidské zdravý už toho bylo napsáno tolik, že je těžké si vybrat tu opravdu zaručenou vědeckou studii, zda škodí víc než cukr, nebo jsou ke slazení vhodná.

Lidé tedy zkoušejí další věci a doufají, že si za cukr náhradu najdou. Oblíbenou se stala třeba stevie a zkouší se i jiné přírodní náhrady za rafinovaný cukr.

cukr

Jednou z možností  sladidlo xylitol, které pochází z přírody a nachází se v mnoha druzích ovoce a zeleniny (švestky, maliny, jahody). Xylitol (také zvaný jako dřevný nebo březový cukr) se přirozeně nachází i v lidském organismu.

Pro snadné použití si lze toto přírodní sladidlo zakoupit v prášku a používat ho všude tam, kde cukr potřebujeme. Toto sladidlo má o 40% nižší kalorický obsah, a proto by se na jeho konzumaci měli soustředit hlavně lidé, kteří potřebují omezit přísun kalorií. Další předností sladidla je jeho neškodnost pro náš chrup. Z tohoto důvodu se dnes přidává do zubních past, žvýkaček a bonbonů.

Xylitol by si měli vyzkoušet také lidé, kteří mají vysoký obsah cukru v krvi. Dá se použít jako náhrada cukru i při vaření, a kromě laxativních účinků u citlivějších lidí, které se mohou dostavit při větší konzumaci produktu, nemá žádné vedlejší účinky.